söndag 16 januari 2011

Fasta - Dag ett

Jag har varit mer eller mindre förkyld sedan september, i natt så blev jag trött på det, så urless att jag bestämde mig för att nu är det tid att verkligen försöka göra något åt det. Jag har som ni vet problem med mage och tarmar, ingen vet riktigt vad som är fel, men tydligen påverkar det även mitt immunförsvar och resten av kroppen.


Tidigare när det var riktigt illa brukade jag äta semi-vegetarisk kost (fisk skaldjur o ibland kyckling), och dryckesfasta en vecka i månaden, det funkade, magen höll sig någorlunda i styr. Det svåra med att få till fastan är att jag brukar få huvudvärk och bli ruskigt trött ca dag tre, så då gäller det att vara ledig. Nu har allt dock spårat ur totalt, jag äter fel kost, har inte fastat på evigheter, tanken har funnits där o visst har jag provat men gett upp redan efter första dagen.

Nu är det slut på ursäkter, jag har insett efter att legat mer eller mindre däckad av feber hela helgen att jag måste börja ta hand om mig själv. Om ingen annan hittar någon lösning på mina problem får jag helt enkelt själv göra det. Jag börjar med en dryckesfasta, d.v.s dricker örtte och olika juicer fyllda med vitaminer, så det går ingen nöd på mig. Att fasta är inget man ska göra när man jobbar, man ska inte heller träna en massa, utan det är en tid av lugn. Det gäller att vila mycket under de 6 dagarna den varar så kroppen får en chans att återhämta sig. Om det är vilan eller det faktum att man rensar kroppen lite som har effekt vet jag inte, men har jobbat under tiden jag fastat och det har ändå funkat, för mig.

Fasta är inget jag direkt rekommenderar andra att göra, utan det är upp till var och en. det gäller att vara noga och lyssna på kroppens signaler, om man mår dåligt så avbryt. Det viktigaste för mig med fastan sitter i huvudet, istället för att fundera på allt jag inte får eller kan äta så tänker jag på hur bra jag kommer må sen. Jag försöker vända tankarna så jag ser hur dåligt jag faktiskt mår av att äta vissa saker. Nyckeln till att klara de sex dagarna är att tänka på hur bra man mår efter dag tre. Jag har de andra gångerna jag fasta känt mig pigg och  frisk efter dag tre. Då känns det som om man skulle kunna fortsätta leva så i en evighet, men det kan man inte.

Att fasta är ingen "quick fix" för att gå ner några kilo för så snabbt du börjar äta igen så kommer du gå upp. För mig handlar det om att ladda kroppen med massor av vitaminer och ge tarmarna en chans att vila. Jag gör inte juicerna själv, brukar köpa Ledins vitaminfasta.

Dag ett har alltså börjat och just nu lider jag, kan inte få tanken av en macka med leverpastej ur huvudet, men det är bara i huvudet det. Grönsaksjuice smakade vidrigare än jag kom ihåg, men de andra juicerna är tack o lov riktigt goda. Så nu ska jag lägga mig i ett långt varmt bad och njuta av hur bra min mage kommer må om en vecka.

1 kommentar: