måndag 17 januari 2011

Vargjakten- finns det några rimliga argument?

Världen är inte svart och vit, det vet jag. Ingen fråga är sällan så enkel att det bara finns ett rätt och fel, oftast är svaret något som länge diskuterats, utifrån personliga värderingar och erfarenheter, innan ett beslut fattats. Men just därför så finns det också anledningar att diskutera gamla beslut, ändra uppfattning och förnya svaren på vad som är rätt och fel.


Vargjakten är ett typiskt exempel på en debatt där det finns två sidor och inga nyanser överhuvudtaget, det finns två läger, de som vill skjuta alla vargar och de som vill skjuta alla vargjägare. Jag personligen är helt och totalt emot vargjakten. Jag kan inte se någon mening med den överhuvudtaget annat än att skjutglada idioter ska få ge sig ut och skjuta på oskyldiga vargar. Men frågan är inte så enkel, det är inte bara svart och vitt. Även om jag anser det vara en helt galen företeelse inser jag att jag måste försöka gräva djupare, varför finns detta oerhörda hat gentemot vargen? Vad driver nästan 7000 människor att bege sig ut i skogen och skjuta 20 vargar, vad är det som får dem att se det som rimligt eller ens ett nöje. 350 man per varg, de måste verkligen vara skräckslagna för vargen.

De som är för vargjakten talar ofta och gärna om hur ofta vargen skadar våra husdjur särskilt hundar. Det är ett ganska smart argument för ingen vill ju att ens hund ska bli uppäten men faktum är att antalet hundar som dödas eller skadas av varg i Sverige minskade förra året till 11 från 23 året innan. Samtidigt dödades eller skadades 93 hundar av vildsvin under 2010. Den vanligaste orsaken till dödsfall och skador bland hund är trafiken med 713 anmälningar i fjol. Vad som är ännu mer uppseendeväckande är att tolv hundar blev skjutna (av människor inte av vargar). (Källa Djurfösäkringsbolaget Agria). Alltså är det fler hundar som blir skjutna under jakt eller när de nu blir skjutna än som blir dödade av varg, människan leder återigen statistiken, så fråga är om inte vi människor är farligare för våra hundar än vargen är?  

Nästa argument är att en licensjakt för att hålla stammen frisk och minska graden av inavel. Det handlar också om att inte vargarna ska bli för många för då minskar antalet t.ex älgar som jägarna får lov att skjuta.  Jag är uppvuxen i nordligaste Sverige där jakt och fiske är en naturlig del av ens liv, jag har ändå aldrig varit med på en jakt och jag skulle inte heller vilja för jag personligen skulle inte kunna döda ett djur för mitt eget nöjes skull. Men Älgjakten som företeelse har jag alltså inget emot, men att jägare ska skjuta vargar för att få fler älgar att skjuta till hösten det har jag något emot. Jakten i Sverige är inget som förekommer för att vi ska överleva utan för jägarnas nöjes skull, och när de börjar se skogen som sin egen älgfarm då håller inte argumenten.  Jag har alltså inget emot jakt egentligen, bara jag slipper delta, och att den förekommer på rättvisa villkor. Vargjakten kan inte på något vis påstås vara på rättvisa villkor, en varg mot 350 människor med laddade vapen.

Att vargarna blir mindre skygga för människor om de inte jagas och att då antalet angrepp mot människor ökar är väl ett ganska bra argument.Det sägs att vargarna stryker runt husknuten, att man inte vågar ge sig ut efter mörkrets inbrott att promenader i skogen samt svamp- och bärplockning nästan blivit omöjligt på grund av rädsla för den närgångne oskygga vargen.  Men vad jag kan hitta har ingen människa i Sverige blivit dödad av varg under de senaste 50 åren. Vi har haft licensjakt i två år, vad var det innan dess som hindrade vargen för att gå till angrepp på människan? Jag skulle vilja påstå att alla skriverier om oskygga och närgångna vargar är rena skit snacket. Det är människor med nära anknytning till jägarorganisationer i Sverige som skrivit om detta, och som de låter på dem stryker vargarna dagligen runt i byarna där de bor ändå har de aldrig lyckats fånga dem på bild, så märkligt. Saken är den att vargarna är inte ett dugg oskygga och har inte på något vis visat ett avvikande beteende. Detta är rena skrämselpropagandan för att vanligt folk ska vara livrädda och hålla med jägarna i sakfrågan om vargen.

Hur mycket jag än gräver, vrider och vänder på frågan så kommer jag till en enda slutsats, nästan 7000 människor med skarpt laddade vapen mot några få vargar, de måste verkligen hata vargen. De vill varken värna om vargen eller skydda den mot inavel, det enda de vill är att ha sina älgfarmer i fred.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar